center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Etikus kereskedelem
antennamagazin.hu, 2006. IV. negyedév

Méltánylandó méltányos
Kávéval indult, virággal folytatódott és vannak, akik szélhámosságnak vélik, mára egyre nagyobb hatású világszokássá nőtte ki magát – az etikus kereskedelem már a pénzpiacokon is megjelent. A zen buddhista szerzetesek napi gyakorlatához tartozik, hogy az asztalukra kerülő tál rizs – vagy éppen más étel – elfogyasztása előtt „meditatíve” végiggondolják, miféle utat járt be, hányféle ember munkájának köszönhető, hogy ők jóllakhatnak. Az „útvonal” megidézésével egyszersmind meg is köszönik az étel előállítóinak – legyenek „élő” vagy „élettelen” szerzetek is – jótéteményüket. Valami hasonló a Fair Trade, magyarul méltányos, más néven etikus kereskedelem alapmotívuma is. Ehhez társul még az az alapvető idea, hogy az éhező népeknek nemcsak a közvetlen segítségre van szükségük, hanem az akut probléma orvoslásán túl a saját piacuk beindítására és a feldolgozott termékek más piacokra, saját jogon történő bejutásának lehetőségére is. A mára világméretűre nőtt mozgalom jelszava ugyanis, hogy: „Nem segély kell, hanem korrekt piac!”

Vásárlás a termelőktől
A mozgalom legtávolabbi gyökerei a 19. század végi angol és olasz szövetkezeti mozgalomba nyúlnak vissza, melynek célja az volt, hogy a termelőtől a kereskedőig egységes gazdasági láncokat hozzon létre. A második világháború után sok segélyszervezet figyelme az úgynevezett fejlődő országok felé fordult. Amerikai vallási csoportok, például a Ten Thousand Village már ekkor elkezdtek közvetlenül a termelőktől vásárolni, ezzel is támogatva a megélhetésüket. Az 1960-as évektől e mozgalmak legfontosabb célja az volt, hogy a fejlődő országok kimozduljanak a monokultúrából – tehát a nyersanyagot ne exportra, hanem hazai piacra termeljék, és inkább az általuk feldolgozott, értéknövelt termékekkel kereskedjenek. A 70-es és 80-as években egyre több termelőszövetkezet jött létre, elsősorban azért, mert a kávé és kakaó világpiaci ára drámaian csökkent. Ezek a szövetkezetek eredményesebben tudtak tárgyalni a felvásárlókkal.

Az 1980-as évek végén egy holland egyházi segélyszervezet két szociális munkásának fejében született meg egy egységes fair trade márka gondolata – így lehetővé téve azt, hogy a kiskereskedők nagy tömegben és egyszerűen vegyenek részt a harmadik világbeli munkások támogatásában. 1988-ban mutatták be Hollandiában a Max Havelaar kávét, s alig egy év múlva a holland kávépiac 3 százalékát már ez a márka birtokolta. A minta ragadós volt, de csak 1997-ben jött létre az FLO (Fairtrade Labelling Organisation).

20 millió ember, 150 kéz, 9 forint
A méltányos kereskedelem mozgalom abból a tételből indul ki, hogy a világot a pénztárcánkkal alakítjuk: amit mi megveszünk, azt fogják eladni nekünk a cégek. És amikor az alacsonyabb árú terméket választjuk – és nem veszünk tudomást arról, hogy az a kávé attól olcsó, hogy a harmadik világ lakóinak a munkáját nem fizetik meg rendesen a cégek –, akkor pénztárcánkkal szavazzuk meg azt, hogy éhezzenek az afrikai gyerekek. Ezt a mozgalom követői szerint úgy lehet elkerülni, ha a fair trade logóját viselő termékeket is felkínálják a fogyasztóknak. A logó elnyeréséhez a harmadik világbeli termelőknek termékminőségi követelményeknek is eleget kell tenniük.

Tény: a Föld népességének ötöde az egy főre eső napi egydolláros nyomorszint alatt él. Rajtuk a Fair Trade-ben gondolkodók szerint a fejlett világ kényelmében élők igazából csak vásárlói döntéseikkel segíthetnek: azokat a termékeket vehetik meg, amelyeknek a bevételéből stabilizálhatják anyagi helyzetüket a globalizáció által sarokba szorított termelők. Akik, ha fairek akarnak lenni, vállalják, hogy emberséges körülményeket biztosítanak munkavállalóiknak. A Fair Trade logó viselésétől profitot remélő feldolgozóknak a piaci ingadozásoktól független, korrekt árakat kell ajánlaniuk a termelőknek, ami tisztességes újraforgatható profitot is tartalmaz. Ennek a felét előre kell kifizetniük, hogy a termelő ne adósodjon el. A Fair Trade legfontosabb terméke jelenleg még mindig a kávé. Az egyenlítő mentén ötven országban termeli meg körülbelül húszmillió ember a világ összes kávétermését. A kilencvenes évek közepe óta több mint kilencven százalékot esett a bab ára. Számítások szerint egy háromszáz forintos kapucsínó árából most csak kilenc forintot kap meg a termelő, mivel a kávéfőzőig százötven kézen megy át a bab, és mindenki ráteszi a maga profitját. A Fair Trade keretében ennek a dupláját ígérik a termelőnek.

Fair virág Kenyából
Miközben a fair trade világszerte félmilliárd dollárra rúg, ebből Észak-Amerika mindössze 10 százalékkal részesedik. Európában immár több mint egy évtizedes múltja van a mozgalomnak: eredményeként 250-féle „gyarmatáru”, elsősorban kávé, tea, kakaó, de a fejlődő országokból importált textiláru, gyümölcs érdemelte ki a megkülönböztető fair trade címkét. A fair trade vásárlóközönsége zömében a britek, a németek, a svájciak, a hollandok és a belgák közül kerül ki. Nyugat-Európában 2500, kizárólag etikus módon beszerzett termékeket árusító bolt működik, csak Nagy-Britanniában e termékek kiskereskedelmi forgalma az idén várhatóan eléri a 150 millió fontot.

Két éve a britek már „igazságos” virágot is vehetnek. Ezek a növények olyan kenyai farmokról érkeztek – áll a bukétákhoz mellékelt cédulán –, amelyeken a dolgozók jogait és a környezetbarát termelést szigorú szabályok garantálják. E szabályok betartásáért az exportár 8 százaléka a prémium, amit a kereskedő visszajuttat a farmokra, ahol azt a munka- és életkörülmények további javítására fordítják.

A köztudottal ellentétben ugyanis a téli-tavaszi hónapokban, így még a májusi anyák napjára is zömében melegebb vidékekről érkezik a csokrok alapanyaga. A legnagyobb szállító Kenya, amely 25 százalékos piaci részesedésével az utóbbi években maga mögé utasította Európa hagyományos szállítóit, Izraelt és Kolumbiát is.

Az etikus vágottvirág-kereskedelem nemzetközi ajánlásai közül az első, hogy a termesztéssel foglalkozó gazdaságokban működhessen szakszervezet, a munkások képviselői – funkciójukból adódóan – bizonyos fokú védettséget élvezzenek a munkaadókkal szemben. A „szalonképes” kertészetekben tilos a dolgozók származás, nem, politikai vélemény miatti megkülönböztetése, a gyermek- és rabszolgamunka, a női dolgozók szexuális zaklatása. A törvényes munkaidő nem haladhatja meg a heti 48 órát, túlórázást pedig csak önként lehet vállalni és kiemelten kell megfizetni. A becsületes bér megfizetése is fontos feltétel: a keresetnek el kell érnie az adott országban elfogadott minimálbért, és fedeznie kell az alkalmazott és családja megélhetését. A Kenyai Virágtanács által etikusnak elismert gazdaságokban például a havibér 50 dollárnak felel meg (a szervezet elvárásait nem teljesítők rendszerint ennek csak a felét fizetik az alkalmazottaknak). Előírás az egészség- és munkavédelem is – például a mérgező rovarirtó szerek használatakor a védőöltözet –, valamint a környezetszennyezés elkerülése és a víz takarékos felhasználása.

Az egyenlítői ország 1500 méternél magasabban fekvő területein – elsősorban a Naivashai-tó környékén –, ahol a hőmérő sosem mutat 30 Celsius-foknál melegebbet, egész évben virágzik a rózsa és a szegfű, melyet aztán a közeli főváros, Nairobi repülőteréről teherszállító gépek visznek Európába, a hollandiai virágtőzsdékre vagy közvetlenül a nagy szupermarketekbe. Van azonban a dolognak árnyoldala is: amióta gombamód szaporodnak a kertészetek, 3 méterrel csökkent a tó vízszintje, kipusztultak belőle a sügérek, az itt honos 350-féle védett madár életfeltételei is veszélybe kerültek. Nem is szólva a tóban élő, 15 ezres víziló-populációról.

Elmaradt boltnyitás
Valószínűleg nem ez az oka, hogy a méltányos kereskedelem elvei szerint elkészült termékek magyarországi bemutatókörútját szervező civil szervezetek kezdeti optimizmusa már a múlté. Akkor ugyanis úgy vélték, ha minden jól megy, idén ősszel megnyitják az ország első fair trade boltját Budapesten. A boltnyitó azonban egyelőre elmaradt. Visszahőköltek ugyanis, hogy Magyarországon egyboltnyi vevő sem akad a fejlődő országok gazdálkodóinak méltányos bevételt adó, negyedkilónként 1300 forintos kávékra és hasonló árú csokoládékra, teákra.

„A magyar vevők zöme még mindig úgy véli, hogy a harmadik világ gondjainak enyhítése a nálunk gazdagabb államoknak és intézményeiknek a feladata” – állítják az Ökotárs Alapítványnál. A Capital Research felmérése szerint Magyarországon jelenleg nem létezik az a fogyasztói réteg, amely a fair trade termékek egyértelmű vevőköre lenne. A felmérés szerint a méltányos, tisztességes kereskedelmet népszerűsítő civileknek legfeljebb két kisebbségnél van esélyük: a gazdag együttérzők és a biotermékek fogyasztói körében. (Utóbbiaknál főként azért, mert a fair trade termékek jelentős része a bio- és ökominősítés kritériumainak is megfelel.)

A civilek egyelőre elsősorban a tájékoztatásra helyezik a hangsúlyt, illetve a bioboltokkal keresik a kapcsolatot. A Tudatos Vásárlók Egyesülete és a Planet Club Alapítvány például a középiskola harmadik és negyedik osztályos tanulóinak az oktatásához készít a tanárok számára segédanyagot.

Fair bankok
A klasszikus fair trade-nél sokkalta hatékonyabb a fair banking. Tavaly például a tízmilliárd fontot is meghaladta az az összeg, amelyet a britek az úgynevezett etikus befektetésekben, illetve az ilyen bankoknál helyeztek el – derül ki a Co-operative Financial Services (CFS) jelentéséből. Az éves etikus beszerzési indexet (EPI) is összeállító CFS adatai szerint 2004-ben 5,5 milliárd font került a befektetéseiket etikai szempontok szerint (is) megválogató alapokba, az etikus bankok, illetve hitelszövetkezetek betétjeiben pedig 5,1 milliárd fontot helyeztek el a britek.

A szociálisan érzékeny befektetések (SRI) piaca tizenöt év alatt bővült fontban számolva ötmilliárdossá – nyilatkozta a Reutersnek David Anderson, a CFS vezérigazgatója –, de a 10 milliárdos szint eléréséhez már csak további öt év kellett. Más területeken is érződik, hogy a kiadásokat lelkiismereti szempontoktól is vezérelhetik: az etikus kereskedelem alapján működő boltok forgalma az elérhető legfrissebb adatok szerint 2003-ban az előző évhez képest 16 százalékkal, 3,5 milliárd fontra nőtt, messze meghaladva az általános háztartási kiadások alig 4 százalékos bővülési ütemét.

Ráadásul nem pusztán szívjóságról van szó: az SRI-alapok teljesítménye olyan mértékben javul, hogy egyre több pénzügyi tanácsadó kezd foglalkozni velük. Ma Nagy-Britanniában már ötvennél is több SRI-alap működik, ezek mind környezetvédelmi, szociális, illetve szélesen értelmezett morális kritériumok alapján válogatnak a befektetési célpontok között. Vannak olyanok, amelyek nem fektetnek be a környezetet szennyező cégekbe, mások a fegyvergyártókat hanyagolják vagy azokat a vállalatokat, amelyek tudvalevően gyerekmunkát vesznek igénybe.

Etikus kereskedelem, antennamagazin.hu, 2006. IV. negyedév.