|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
Etikus kereskedelem
|
antennamagazin.hu, 2006. IV. negyedév
Méltánylandó méltányos Kávéval indult, virággal folytatódott és vannak, akik szélhámosságnak vélik, mára egyre nagyobb hatású világszokássá nőtte ki magát – az etikus kereskedelem már a pénzpiacokon is megjelent. A zen buddhista szerzetesek napi gyakorlatához tartozik, hogy az asztalukra kerülő tál rizs – vagy éppen más étel – elfogyasztása előtt „meditatíve” végiggondolják, miféle utat járt be, hányféle ember munkájának köszönhető, hogy ők jóllakhatnak. Az „útvonal” megidézésével egyszersmind meg is köszönik az étel előállítóinak – legyenek „élő” vagy „élettelen” szerzetek is – jótéteményüket. Valami hasonló a Fair Trade, magyarul méltányos, más néven etikus kereskedelem alapmotívuma is. Ehhez társul még az az alapvető idea, hogy az éhező népeknek nemcsak a közvetlen segítségre van szükségük, hanem az akut probléma orvoslásán túl a saját piacuk beindítására és a feldolgozott termékek más piacokra, saját jogon történő bejutásának lehetőségére is. A mára világméretűre nőtt mozgalom jelszava ugyanis, hogy: „Nem segély kell, hanem korrekt piac!”
Vásárlás a termelőktől A mozgalom legtávolabbi gyökerei a 19. század végi angol és olasz szövetkezeti mozgalomba nyúlnak vissza, melynek célja az volt, hogy a termelőtől a kereskedőig egységes gazdasági láncokat hozzon létre. A második világháború után sok segélyszervezet figyelme az úgynevezett fejlődő országok felé fordult. Amerikai vallási csoportok, például a Ten Thousand Village már ekkor elkezdtek közvetlenül a termelőktől vásárolni, ezzel is támogatva a megélhetésüket. Az 1960-as évektől e mozgalmak legfontosabb célja az volt, hogy a fejlődő országok kimozduljanak a monokultúrából – tehát a nyersanyagot ne exportra, hanem hazai piacra termeljék, és inkább az általuk feldolgozott, értéknövelt termékekkel kereskedjenek. A 70-es és 80-as években egyre több termelőszövetkezet jött létre, elsősorban azért, mert a kávé és kakaó világpiaci ára drámaian csökkent. Ezek a szövetkezetek eredményesebben tudtak tárgyalni a felvásárlókkal.
Az 1980-as évek végén egy holland egyházi segélyszervezet két szociális munkásának fejében született meg egy egységes fair trade márka gondolata – így lehetővé téve azt, hogy a kiskereskedők nagy tömegben és egyszerűen vegyenek részt a harmadik világbeli munkások támogatásában. 1988-ban mutatták be Hollandiában a Max Havelaar kávét, s alig egy év múlva a holland kávépiac 3 százalékát már ez a márka birtokolta. A minta ragadós volt, de csak 1997-ben jött létre az FLO (Fairtrade Labelling Organisation).
20 millió ember, 150 kéz, 9 forint A méltányos kereskedelem mozgalom abból a tételből indul ki, hogy a világot a pénztárcánkkal alakítjuk: amit mi megveszünk, azt fogják eladni nekünk a cégek. És amikor az alacsonyabb árú terméket választjuk – és nem veszünk tudomást arról, hogy az a kávé attól olcsó, hogy a harmadik világ lakóinak a munkáját nem fizetik meg rendesen a cégek –, akkor pénztárcánkkal szavazzuk meg azt, hogy éhezzenek az afrikai gyerekek. Ezt a mozgalom követői szerint úgy lehet elkerülni, ha a fair trade logóját viselő termékeket is felkínálják a fogyasztóknak. A logó elnyeréséhez a harmadik világbeli termelőknek termékminőségi követelményeknek is eleget kell tenniük.
Tény: a Föld népességének ötöde az egy főre eső napi egydolláros nyomorszint alatt él. Rajtuk a Fair Trade-ben gondolkodók szerint a fejlett világ kényelmében élők igazából csak vásárlói döntéseikkel segíthetnek: azokat a termékeket vehetik meg, amelyeknek a bevételéből stabilizálhatják anyagi helyzetüket a globalizáció által sarokba szorított termelők. Akik, ha fairek akarnak lenni, vállalják, hogy emberséges körülményeket biztosítanak munkavállalóiknak. A Fair Trade logó viselésétől profitot remélő feldolgozóknak a piaci ingadozásoktól független, korrekt árakat kell ajánlaniuk a termelőknek, ami tisztességes újraforgatható profitot is tartalmaz. Ennek a felét előre kell kifizetniük, hogy a termelő ne adósodjon el. A Fair Trade legfontosabb terméke jelenleg még mindig a kávé. Az egyenlítő mentén ötven országban termeli meg körülbelül húszmillió ember a világ összes kávétermését. A kilencvenes évek közepe óta több mint kilencven százalékot esett a bab ára. Számítások szerint egy háromszáz forintos kapucsínó árából most csak kilenc forintot kap meg a termelő, mivel a kávéfőzőig százötven kézen megy át a bab, és mindenki ráteszi a maga profitját. A Fair Trade keretében ennek a dupláját ígérik a termelőnek.
Fair virág Kenyából Miközben a fair trade világszerte félmilliárd dollárra rúg, ebből Észak-Amerika mindössze 10 százalékkal részesedik. Európában immár több mint egy évtizedes múltja van a mozgalomnak: eredményeként 250-féle „gyarmatáru”, elsősorban kávé, tea, kakaó, de a fejlődő országokból importált textiláru, gyümölcs érdemelte ki a megkülönböztető fair trade címkét. A fair trade vásárlóközönsége zömében a britek, a németek, a svájciak, a hollandok és a belgák közül kerül ki. Nyugat-Európában 2500, kizárólag etikus módon beszerzett termékeket árusító bolt működik, csak Nagy-Britanniában e termékek kiskereskedelmi forgalma az idén várhatóan eléri a 150 millió fontot.
Két éve a britek már „igazságos” virágot is vehetnek. Ezek a növények olyan kenyai farmokról érkeztek – áll a bukétákhoz mellékelt cédulán –, amelyeken a dolgozók jogait és a környezetbarát termelést szigorú szabályok garantálják. E szabályok betartásáért az exportár 8 százaléka a prémium, amit a kereskedő visszajuttat a farmokra, ahol azt a munka- és életkörülmények további javítására fordítják.
A köztudottal ellentétben ugyanis a téli-tavaszi hónapokban, így még a májusi anyák napjára is zömében melegebb vidékekről érkezik a csokrok alapanyaga. A legnagyobb szállító Kenya, amely 25 százalékos piaci részesedésével az utóbbi években maga mögé utasította Európa hagyományos szállítóit, Izraelt és Kolumbiát is.
Az etikus vágottvirág-kereskedelem nemzetközi ajánlásai közül az első, hogy a termesztéssel foglalkozó gazdaságokban működhessen szakszervezet, a munkások képviselői – funkciójukból adódóan – bizonyos fokú védettséget élvezzenek a munkaadókkal szemben. A „szalonképes” kertészetekben tilos a dolgozók származás, nem, politikai vélemény miatti megkülönböztetése, a gyermek- és rabszolgamunka, a női dolgozók szexuális zaklatása. A törvényes munkaidő nem haladhatja meg a heti 48 órát, túlórázást pedig csak önként lehet vállalni és kiemelten kell megfizetni. A becsületes bér megfizetése is fontos feltétel: a keresetnek el kell érnie az adott országban elfogadott minimálbért, és fedeznie kell az alkalmazott és családja megélhetését. A Kenyai Virágtanács által etikusnak elismert gazdaságokban például a havibér 50 dollárnak felel meg (a szervezet elvárásait nem teljesítők rendszerint ennek csak a felét fizetik az alkalmazottaknak). Előírás az egészség- és munkavédelem is – például a mérgező rovarirtó szerek használatakor a védőöltözet –, valamint a környezetszennyezés elkerülése és a víz takarékos felhasználása.
Az egyenlítői ország 1500 méternél magasabban fekvő területein – elsősorban a Naivashai-tó környékén –, ahol a hőmérő sosem mutat 30 Celsius-foknál melegebbet, egész évben virágzik a rózsa és a szegfű, melyet aztán a közeli főváros, Nairobi repülőteréről teherszállító gépek visznek Európába, a hollandiai virágtőzsdékre vagy közvetlenül a nagy szupermarketekbe. Van azonban a dolognak árnyoldala is: amióta gombamód szaporodnak a kertészetek, 3 méterrel csökkent a tó vízszintje, kipusztultak belőle a sügérek, az itt honos 350-féle védett madár életfeltételei is veszélybe kerültek. Nem is szólva a tóban élő, 15 ezres víziló-populációról.
Elmaradt boltnyitás Valószínűleg nem ez az oka, hogy a méltányos kereskedelem elvei szerint elkészült termékek magyarországi bemutatókörútját szervező civil szervezetek kezdeti optimizmusa már a múlté. Akkor ugyanis úgy vélték, ha minden jól megy, idén ősszel megnyitják az ország első fair trade boltját Budapesten. A boltnyitó azonban egyelőre elmaradt. Visszahőköltek ugyanis, hogy Magyarországon egyboltnyi vevő sem akad a fejlődő országok gazdálkodóinak méltányos bevételt adó, negyedkilónként 1300 forintos kávékra és hasonló árú csokoládékra, teákra.
„A magyar vevők zöme még mindig úgy véli, hogy a harmadik világ gondjainak enyhítése a nálunk gazdagabb államoknak és intézményeiknek a feladata” – állítják az Ökotárs Alapítványnál. A Capital Research felmérése szerint Magyarországon jelenleg nem létezik az a fogyasztói réteg, amely a fair trade termékek egyértelmű vevőköre lenne. A felmérés szerint a méltányos, tisztességes kereskedelmet népszerűsítő civileknek legfeljebb két kisebbségnél van esélyük: a gazdag együttérzők és a biotermékek fogyasztói körében. (Utóbbiaknál főként azért, mert a fair trade termékek jelentős része a bio- és ökominősítés kritériumainak is megfelel.)
A civilek egyelőre elsősorban a tájékoztatásra helyezik a hangsúlyt, illetve a bioboltokkal keresik a kapcsolatot. A Tudatos Vásárlók Egyesülete és a Planet Club Alapítvány például a középiskola harmadik és negyedik osztályos tanulóinak az oktatásához készít a tanárok számára segédanyagot.
Fair bankok A klasszikus fair trade-nél sokkalta hatékonyabb a fair banking. Tavaly például a tízmilliárd fontot is meghaladta az az összeg, amelyet a britek az úgynevezett etikus befektetésekben, illetve az ilyen bankoknál helyeztek el – derül ki a Co-operative Financial Services (CFS) jelentéséből. Az éves etikus beszerzési indexet (EPI) is összeállító CFS adatai szerint 2004-ben 5,5 milliárd font került a befektetéseiket etikai szempontok szerint (is) megválogató alapokba, az etikus bankok, illetve hitelszövetkezetek betétjeiben pedig 5,1 milliárd fontot helyeztek el a britek.
A szociálisan érzékeny befektetések (SRI) piaca tizenöt év alatt bővült fontban számolva ötmilliárdossá – nyilatkozta a Reutersnek David Anderson, a CFS vezérigazgatója –, de a 10 milliárdos szint eléréséhez már csak további öt év kellett. Más területeken is érződik, hogy a kiadásokat lelkiismereti szempontoktól is vezérelhetik: az etikus kereskedelem alapján működő boltok forgalma az elérhető legfrissebb adatok szerint 2003-ban az előző évhez képest 16 százalékkal, 3,5 milliárd fontra nőtt, messze meghaladva az általános háztartási kiadások alig 4 százalékos bővülési ütemét.
Ráadásul nem pusztán szívjóságról van szó: az SRI-alapok teljesítménye olyan mértékben javul, hogy egyre több pénzügyi tanácsadó kezd foglalkozni velük. Ma Nagy-Britanniában már ötvennél is több SRI-alap működik, ezek mind környezetvédelmi, szociális, illetve szélesen értelmezett morális kritériumok alapján válogatnak a befektetési célpontok között. Vannak olyanok, amelyek nem fektetnek be a környezetet szennyező cégekbe, mások a fegyvergyártókat hanyagolják vagy azokat a vállalatokat, amelyek tudvalevően gyerekmunkát vesznek igénybe.
Etikus kereskedelem, antennamagazin.hu, 2006. IV. negyedév.
|
|
|